Enote zračne obrambe spadajo v sile za bojno podporo in so namenjene zagotavljanju ognjene podpore in operativne podpore silam za bojevanje. Enote zračne obrambe Slovenske vojske spadajo v element aktivne zračne obrambe Republike Slovenije, ki se izvaja z bojnim delovanjem na nasprotnikova sredstva za napad iz zračnega prostora, da bi se odvrnila ali nevtralizirala njegova moč ali da bi se ga uničilo še preden opravi nalogo.
Nadzor in kontrola zračnega prostora spada v sile za podporo poveljevanja. Opravljajo nadzor in kontrolo zračnega prostora z radarskimi sistemi dolgega dosega 24/7 ter kratkega dosega v omejenem časovnem intervalu. Zagotavljajo prenos, združevanje in obdelavo radarskih podatkov, identifikacijo zrakoplovov, izdelavo ter posredovanje slike situacije v zračnem prostoru za nacionalne potrebe in v sklopu združene NATO zračne in raketne obrambe (NATINAMDS). Izvajajo kontrolo in bojno upravljanje oborožitvenih sistemov zračne obrambe pri delovanju na cilje v zračnem prostoru.
Lahki prenosni raketni sistem zračne obrambe - Igla-S (9K338)
Lahki prenosni raketni sistem 9K338 je namenjen uničevanju reaktivnih, turbopropelerskih in propelerskih letal, helikopterjev ter ciljev majhnih dimenzij kot so brezpilotna letala in manevrirne rakete v prihodu in odhodu v pogojih naravnih in umetnih motenj pri vizualni vidljivosti.
Sistem je sestavljen iz rakete, lansirne cevi, baterije in prožilnega sistema. Položaj za lansiranje rakete je lahko stoje ali kleče z desnega ramena.
KBM, Ruska federacija
Lahki prevozni raketni sistem zračne obrambe–KBM - Strelets
Lahki prevozni raketni sistem Strelets je namenjen uničevanju reaktivnih, turbopropelerskih in propelerskih letal, helikopterjev ter ciljev majhnih dimenzij kot so brezpilotna letala in manevrirne rakete v prihodu in odhodu v pogojih naravnih in umetnih motenj pri vizualni vidljivosti.
Sistem je sestavljen iz dveh lahkih prenosnih raketnih sistemov zračne obrambe Igla-S (9K338), ki sta pritrjeni na nosilec (9S846), celotni sistem pa je vgrajen na terensko vozilo Puch G. Operater sedi na sedežu poleg raket. V primerjavi z sistemom Igla-S strelets omogoča delovanje tudi ob slabi vidljivosti in ponoči.
KBM, Ruska federacija
Radarski sistem – Ericsson Giraffe 40
Radarski sistem Giraffe 40 je namenjen opazovanju, odkrivanju ter podajanju informacij o ciljih v zračnem prostoru do daljave 40 kilometrov, tudi v pogojih elektronskih delovanj nasprotnika.
Celotni radarski sistem se nahaja v mobilnem kontejnerju nameščenem na vozilu FAP 2026 BDS 6x6.
Ericsson, Švedska
Center za upravljanje z ognjem – CUOR
Center za upravljanje z ognjem Roland je namenjen poveljevanju – vodenju ognja in nadzoru delovanja nanj vezanih oborožitvenih sistemov.
CUOR je hkrati tudi baterijski radar, ki lahko podatke o ciljih v zračnem prostoru pošilja tudi v nadrejene operativne centre, prav tako pa lahko sprejema sliko in podatke drugih radarjev in jih distribuira na oborožitvene sisteme s katerimi upravlja. CUOR se nahaja na vozilu MAN 15TMILGL W A 1.
Nemčija
Mobilni taktični operativni center – Iskra MTOC
MTOC predstavlja mobilni taktični operativni center zračne obrambe in je namenjen prenosu ter obdelavi podatkov in informacij za potrebe poveljevanja enotam zračne obrambe SV.
Sistem je zasnovan kot avtonomna enota. Celotni center je v kontejnerju, ki je na vozilu Mercedes Atego1318A 4x4. V vozilu je vsa potrebna informacijska oprema in sredstva zvez za prenos in obdelavo podatkov.
Iskra sistemi, Slovenija
MASE/MICE – NATO sistem zračnega poveljevanja in kontrole
MASE (Multi-AEGIS Site Emulator) in MICE (MASE Improved Software Environment) sta programska paketa, ki se uporabljata za potrebe nadzora in kontrole zračnega prostora Republike Slovenije.
MASE deluje na strežniku in se uporablja za obdelavo in procesiranje vseh vhodnih podatkov, kot so npr. radarski podatki, plani letenja in vojaški podatkovni linki. MICE deluje na delovni postaji in ga za svoje delo, ki zajema izdelavo slike zračne situacije, identifikacijo in nadzor ter kontrolo zračnega prostora operativna izmena v 16. CNKZP. Programska oprema podpira vse sodobne transportne protokole in formate.
NATO
Govorno-komunikacijski sistem - Frequentis VCS 3020x
Zasnovan za upravljanje s srednjimi kakor tudi z največjimi centri kontrole zračnega prometa na svetu. Oskrbuje delovna operaterska mesta z govornimi povezavami za radijsko opremo, telefonijo in interkom v enem sistemu.
Združuje vse govorne komunikacije (telefonske GG in radijske AG). Struktura paralelne povezave znotraj sistema omogoča zelo visoko uporabnost in zmogljivost. Omogoča dostop do vseh komunikacijskih kanalov kateregakoli operaterja istočasno.
Frequentis, Nemčija
Mobilni radarski sistem – IAI Elta EL/M 2106 NG
EL/M 2106 NG je 3D prenosni (prevozni) / mobilni prevozni taktični radar zračne obrambe namenjen radarskemu opazovanju zračnega prostora. V SV se uporablja za pokrivanje področij, ki jih radar dolgega dosega ne pokriva oziroma za nadzor področij, ki so posebnega pomena za varnost Slovenije.
Radar je sposoben detekcije letal, helikopterjev, ultra lahkih letal, brezpilotnih letal in izstrelkov zemlja-zrak na razdaljah do 60 km. Lahko je v prenosni verziji oziroma vgrajen na vozilo Iveco Evrocargo (mobilna verzija).
IAI Elta, Izrael
Radar zračne obrambe – Tales Raytheon Ground Master GM-403
GM-403 je 3D stacionarni / prevozni radar zračne obrambe namenjen radarskemu opazovanju zračnega prostora. V SV se uporablja za nadzor celotnega področja Slovenije.
Radar je sposoben detekcije letal, helikopterjev, manevrirnih raket, brezpilotnih letal in taktičnih balističnih raket na razdaljah do 470 km. SV radarje uporablja na stacionarnih lokacijah.
Tales Raytheon, Francija
Specialno tovorno vozilo – Iveco Evrocargo MRSKD
Omogoča večjo premičnost in skupaj z nadgrajenimi komponentami, boljše zmogljivosti osnovnega sistema radarja EL/M 2106 NG.
Bazira na radarju EL/M 2106 NG, ki je vgrajen v nadgradnjo vozila. Radar je sposoben detekcije letal, helikopterjev, ultra lahkih letal, brezpilotnih letal in izstrelkov zemlja-zrak na razdaljah do 60 km.
Iveco, Italija